ניהול ספרים – חובתו של כל עוסק עצמאי בישראל

You are currently viewing ניהול ספרים – חובתו של כל עוסק עצמאי בישראל

עצמאי הוא לא באמת עצמאי בשטח. יש לו לפחות שותפה אחת, אשר איתה בדרך כלל אי אפשר ולא כדאי להתווכח – הבירוקרטיה. מה שהיא אומרת, צריך לעשות וזה כולל לעתים השגת אישור ניהול ספרים עבור לקוחות מסוימים. מה זה אומר עבורכם כעצמאים? ומתי אישור כזה נדרש?

אישור ניהול ספרים – מה זה בעצם?

בפשטות, אישור ניהול ספרים, הוא אישור מרשות המיסים אשר מעיד על כך שאתם מתנהלים מבחינתו כפי שדורש החוק. ליתר דיוק, האישור מתייחס לכך שלמיטב ידיעת רשות המיסים, אתם מנהלים פנקסי חשבונות וגם מבצעים דיווחים, כפי שהחוק מחייב לגבי הכנסות ולגבי מס ערך מוסף.

אישור ניהול ספרים – מתי הוא דרוש?

בעלי עסקים עצמאיים רבים, עובדים עם מגוון רחב של סוגי לקוחות. לעתים, יש ללקוחות כאלה דרישות מיוחדות, אשר חלקן נובע מדרישות של החוק כלפיהם עצמם. כך הדבר, גם במקרה של לקוחות שהם גופים ציבוריים למיניהם.

לפי חוק עסקאות גופים ציבוריים תשל"ו 1976, גופים אלה חייבים לבקש אישור ניהול ספרים, מכל בעל מקצוע עצמאי שהם מעוניינים בהתקשרות איתו, לשם צריכת שירותיו או מוצריו. הגופים הציבוריים שדורשים אישור כזה, עשויים להיות באופן טבעי גופים שהם בבעלות המדינה, אך חשוב לקחת בחשבון שלא רק גופים כאלה. אתם עשויים לקבל בקשה למסירת אישור כזה, גם מגופים אשר המדינה מתקצבת ויש דוגמאות נוספות.

אישור ניהול ספרים – איך משיגים?

ניתן לפנות לרשות המיסים, בסניף אשר מטפל בכם ולקבל דרכם אישור ניהול ספרים. מאחר שאנחנו נמצאים בזמנים מודרניים, בהם המחשוב מעורב בכל דבר, ייתכן שאתם שואלים את עצמכם איך להשיג את המסמך באופן מהיר ופשוט יותר? אכן, גם אישור זה זמין בצורה זריזה יותר וחוסכת זמן באינטרנט, ישירות דרך אתר רשות המיסים. במקרה כזה, האישור יישלח לדואר האלקטרוני שלכם.

ניהול ספרים - חובתו של כל עוסק עצמאי בישראל

אישור ניהול ספרים – חשיבות הידע

ידע מוקדם, עשוי לחסוך זמן וטרחה רבים. ממש כפי שראיתם בשורות הקודמות, לגבי השגת האישור דרך אתר רשות המיסים. ייתכן שאתם עובדים עם מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט. אולי iCount – הפתרון היעיל לניהול העסק שהוא בהחלט מומלץ. עם זאת, הדבר לא מבטל את חשיבות מקורות הידע הרגילים, בהם מנהל חשבונות איכותי וכמובן ידע אישי. ידע כזה מראש, עשוי להקל עליכם בהתנהלות השוטפת, מול גופים ציבוריים ובכלל.

שאלות ותשובות

לאילו סוגי עצמאים זה רלוונטי? – אישור ניהול ספרים רלוונטי הן עבור עצמאים שהם עוסק פטור והן עבור עצמאים, אשר מוגדרים כעוסק מורשה.

  • האם האישור מוכיח שאני בסדר מבחינת רשות המיסים? – האישור לא מתייחס לתקינות ניהול החשבונות או הדיווחים שלכם. הוא לא מהווה הוכחה לשום דבר, מעבר להיבט הצר שהזכרנו. קחו בחשבון, שאישור זה לא נועד בכלל עבורכם, אלא עבור אותם גופים ציבוריים אשר מבקשים אותו.
  • אז מה זה בעצם ספרים? – אכן, הנהלת חשבונות היא כיום יותר עניין של תוכנות ומחשבים, מאשר פנקסים, עטים וספרים. מה הם בכלל "ספרים" בהקשר זה? המונח נובע כמובן מהעבר, שבו הכול היה מתועד בניירת. כיום הוא מתייחס לתיעוד שהעצמאי חייב לבצע לפי החוק, דוגמת הוצאת קבלות. תיעוד זה, אינו קבוע לכל העצמאים, אלא תלוי בגורמים שונים, בהם סוג העסק ואם מדובר בסטאטוס של עוסק מורשה או פטור.

לסיכום

לכל עצמאי אשר עשוי לעבוד מול גופים ציבוריים, מומלץ להכיר את נושא אישורי ניהול הספרים.